Trooppinen papusmoothie

Olisiko niin, että kukkakaalismoothiet on nyt nähty, ja vuorossa olisikin papusmoothie? Kestävän proteiinivillityksen keskellä olisikin sopivaa, että smoothien proteiinilisä otettaisiin välillä ihan oikeasta ruuasta proteiinijauheiden sijaan. Papujen mukana smoothieen saa myös laadukkaita hiilihydraatteja, kuituja sekä muun muassa rautaa ja B-vitamiineja. Varsin kelpo alku päivään siis!



Papusmoothie on ihanan kermainen ja täyttävä juoma, ja sen sisältöä voi vaihdella loputtomasti estäen kyllästymisen. Tähän ohjeeseen laitoin omat suosikkini, joista papusmoothien kokeileminen on helppo aloittaa. Käyttämästäsi papulajikkeesta riippuen smoothiessa toimivat niin marjat, hedelmät, vihannekset kuin siemenet ja pähkinätkin. Valkoiset pavut ovat ihanan kermaisia ja maultaan sen verran neutraaleja, että niillä on helppo aloittaa. Kikherneistä saa puolestaan herkullisen smoothien muun muassa mantelimaidon, tahinin ja hunajan yhdistelmänä. Mustat pavut sopivat puolestaan loistavasti suklaiseen herkkusmoothieen, johon voi raakakaakaojauheen ohessa lisätä vaikka avokadoa ja banaania.

Tällä kertaa kokeilussa kuitenkin valkoisista eli voipavuista valmistettu kermainen, vaalea smoothie, joka täyttää vatsan helposti ja ravitsee kokonaisen aterian edestä. Lisäksi smoothie on raikas ja hedelmäisen makea herkku. Jos haluat smoothiesta erityisen makeaa, lisää siihen hieman hunajaa tai agavesiirappia.

Ohjeella valmistuu kaksi isoa tai neljä pientä lasillista.

 

  TROOPPINEN PAPUSMOOTHIE


2dl valkoisia papuja
3dl kasvimaitoa (käytin kauramaitoa)
1 banaani
1,5dl mangososetta
Ripaus Bourbon vaniljaa

Jos käytät purkkipapuja, valuta tölkistä neste pois ja huuhtele pavut kylmän veden alla. Muussa tapauksessa liota papuja kylmässä vedessä 10-12 tuntia, valuta vesi pois ja keitä ne sen jälkeen kypsäksi. Keittämisen jälkeen valuta keitinvesi pois ja huuhtele pavut kylmässä vedessä. Anna papujen jäähtyä hetki.

Voit käyttää banaanin pakastettuna tai sulana sen mukaan kuinka paksua smoothieta haluat. Pakastetuilla hedelmillä saat pehmismäisen, paksun koostumuksen.

 

Näin keskellä talvea lisäsin itse hedelmät sulana, jotta smoothie ei olisi ihan jääkylmää aamulla tyhjään mahaan. Jääkaappikylmä mangosose ja kasvimaito tekevät kuitenkin smoothiesta tarpeeksi viileän.

Annostele kaikki ainekset tehosekoittimen kannuun tai erilliseen kulhoon ja sekoita sileäksi seokseksi tehosekoittimella tai sauvasekoittimella. Nauti heti.

 

Papusmoothie on ollut itselläni aamupalana vähän eri muodossa nyt useamman kerran viikossa, kun perheemme nuorin jäsen on vaatinut malttamattomana omaa aamiaistaan heti herättyään. Smoothien litkiminen imetyksen ohessa on ollut kätevä tapa saada itsekin ruokaa mahaan ennen kuin nälkä pääsee kasvamaan liian suureksi ja aamupala venähtämään useammalla tunnilla.

 

Mitä mieltä te olette papusmoothiesta? Jos tulette kokeilleeksi erilaisia ohjeita, jakakaa ihmeessä vinkkejä eri makuyhdistelmistä mitä voisin itsekin kokeilla.

❤️Sara

Kommentit

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Kokeile myös näitä herkkuja!