Herkkua suolistolle: chia-mehu

Olen käyttänyt chiasiemeniä jo pidempään erilaisissa vanukkaissa, smoothieissa ja jälkiruuissa. Viime viikkoina olen myös alkanut juoda siemeniä osana aamujuomaani. Juon aamuisin ison lasillisen vettä, johon sekoitan viherjauhetta ja ruususuolaa. Edellisenä iltana olen laittanut chiansiemenet valmiiksi veteen turpoamaan. Näin saan aamulla mahaani huoneenlämpöistä vettä, johon siemenet ovat ehtineet kunnolla turvota. Ongelmalliselle vatsalleni tästä on iso apu. Lämmin vesi imeytyy paremmin eikä ärsytä vatsalaukkua. Hapettunut vesi on myös erityisen terveellistä juotavaa.


Yön aikana siemenet ehtivät turvota täysin rauhassa. Chiasiemenet imevät itseensä noin yhdeksänkertaisen määrän vettä - kuvittele jos ne tekevät sen vatsalaukussasi! Siemenet ovat valtavan ravinteikkaita, sisältäen muun muassa reilusti proteiinia ja omega-3 rasvoja, mutta niiden suolistoa hellivä vaikutus vaatii niiden geeliytymisen etukäteen. Jos siemeniä ei turvota, voi edessä olla aikamoiset vatsanväännöt.


Yleinen ohje siementen turvottamiseksi on ainakin vartti, mutta itse en ikinä käytä niitä niin nopeasti. Pidän siemenet turpoamassa useita tunteja - mielellään yön yli tai päivän ajan. Turvotessaan siemenet muodostavat nesteen kanssa sammankonkutumaisen geelin, mikä on itsessään melko mautonta. Aamiaisvanukas on helppo tehdä valmiiksi edellisenä iltana, ja smoothiessa käytettävää siemengeeliä voi tehdä kerralla valmiiksi isomman satsin, sillä se säilyy jääkaapissa useamman päivän. Geeliä voi myös syödä sellaisenaan. Jos rakenne ei miellytä, geelin saa huomaamatta sekoitettua vaikka smoothieen pyöräyttämällä kaikki ainekset sekaisin tehosekoittimella. Siemeniä suositellaan käytettäväksi maksimissaan pari ruokalusikallista päivässä, mutta jos et käytä niitä päivittäin, voit hyvin nauttia silloin tällöin enemmänkin.
                        
                                            
                                         

Chia-mehu on minulle uusi tapa nauttia siemeniä päivän aikana. Olen tykästynyt geelin juomiseen, sillä se tuntuu tekevän vatsalle ja suolistolle erityisen hyvää juuri mahdollisimman nestemäisessä muodossa. Tämä mehuresepti on todella helppo tapa ujuttaa kyseistä superfoodia osaksi päivän ruokavaliota. Tässä ohjeessa on ihana raikas sekoitus ananasta ja kookosta. Ananas puhdistaa kehoa kuona-aineista ja kookosvesi nesteyttää tehokkaasti. Mehu kulkee helposti mukana, toimii erinomaisena osana ateriaa ja on mitä parhain tapa aloittaa uusi päivä. Se ei vaadi kylmää, joten se on helppo napata laukkuun myös evääksi.

CHIA-MEHU

(kaksi annosta)

1 pieni tölkki säilykeananasta mehuineen
2tl chiasiemeniä
2,5dl kookosvettä
(1/4tl erytritolia tai muuta makeuttajaa, jos kaipaat makeampaa mehua)

Sekoita blenderillä tai sauvasekoittimella kookosvesi ja ananas. Kaada mehuseos lasipulloon. Lisää chiasiemenet ja ravista pulloa kunnolla sekaisin. Toista ravistelu muutaman kerran seuraavan puolen tunnin aikana. Anna siementen turvota vähintään viisi tuntia. Jos haluat juoman olevan kylmää, pidä pulloa jääkaapissa.

 
 Blendaamisen jälkeen mehun pinnalla on aika paljon vaahtoa, mutta älä huoli, se ehtii kyllä laskea 

Kun aika on kulunut, lisää pulloon makeutus, jos haluat sellaista käyttää. Ravistele vielä voimakkaasti sekaisin. Jos et halua niellä siemeniä kokonaisina, käytä juoma vielä blenderin kautta, niin saat sileää mehua.


Nauti päivän aikana. 

❤️Sara

Kommentit

Kokeile myös näitä herkkuja!