Raaka chia-toffee vanukas

Elän selkeästi jonkinlaista vanukkaiden nousukautta, sillä olen viime aikoina valmistanut ties millaisia vanukkaita niin aamiaiseksi, välipalaksi kuin jälkiruuaksi. Ja kaikki vaan toimivat!


Chia-vanukkaista on tullut jo ihan tavallista arkiruokaa, sillä niitä tulee valmistettua useamman kerran viikossa niiden helppouden ja ravitsevuuden takia. Ja niin, herkullisuuden! Chiansiemenet ovat täynnä proteiinia, hivenaineita ja vitamiineja, ja ne hellivät vatsaa ja suolistoa. Mainio raaka-aine herkkuvanukkaisiin!

Valmiina välipalaksi! Pinnalle ripoteltu kanelia ja mantelilastuja

Kuten aiemmasta tofffeevanukasreseptistäni kävi jo ilmi, toffeevanukkaat ovat suosikkejani. Melko usein teen vanukkaista ihan vaniljapohjaisia ja nautin ne erilaisten marjojen kanssa, mutta aina välillä on pakko palata toffeeseen.


Onneksi toffeen maun ja makeuden saa aikaiseksi ihan luonnollisin, terveellisin konstein!

RAAKA CHIA-TOFFEEVANUKAS

(2 annosta)
10 kuivattua taatelia
4dl mantelimaitoa (makeuttamaton)
5rkl chiansiemeniä
1rkl vaahterasiirappia
Ripaus vaniljajauhetta
(Muutama tippa toffeesteviaa)

Liota taateleita tunnin verran. Sekoita blenderillä taatelit, mantelimaito, vaniljajauhe ja vaahterasiirappi sekä toffeestevia, jos haluat sitä käyttää. Kaada seos erilliseen kulhoon ja sekoita joukkoon chiansiemenet. Laita vanukas tekeytymään kylmään ja sekoita aina välillä, jotta siemenet levittäytyvät tasaisesti.


Anna vanukkaan tekeytyä ainakin tunti, mielellään yön yli, jotta chiansiemenet ehtivät turvota kunnolla. Muista, että chiansiemenet imevät itseensä noin yhdeksänkertaisen määrän nestettä, joten niiden on hyvä antaa turvota rauhassa ennen päätymistä mahan pohjalle.



Jos haluat vanukkaasta täysin sileän ilman chia-sattumia, pyöräytä seos ennen syömistä blenderin kautta.

❤️Sara

Kommentit

Kokeile myös näitä herkkuja!