Kuusenkerkkäsiirappi ilman valkoista sokeria

Kuusenkerkät ovat suomalaista superfoodia, jota on saatavilla tuoreena vain keväisin, ja paikoitellen jopa aika lyhyen aikaa. Kuusenkerkät eli kuusen oksien päissä kasvavat pienet vaaleanvihreät silmut ovat varsinaisia C-vitamiinipommeja. Niissä on myös paljon A-vitamiinia, hivenaineita ja antioksidantteja. Kuusenkerkkää on perinteisesti käytetty myös yskänlääkkeenä ja esimerkiksi keuhkoputkentulehduksen hoidossa. Ei kun valmistamaan tätä mieletöntä superfoodia päivittäiseen käyttöön!


Mutta muista: kuusenkerkkien keräämiseen tarvitset maanomistajan luvan.


Kuusenkerkässä on raikas, sitruksinen maku, ja se sopii loistavasti salaatteihin, smoothiehin ja syötäväksi ihan sellaisenaan. Kuusenkerkkäsiirappi on kenties yleisin käyttötapa, ja tällä terveellisellä siirappiversiolla saat kuusenkerkkien hyödyt osaksi jokaista päivääsi. Kerkkiä voi nimittäin myös pakastaa, ja siirappia valmistaa myöhemmin lisää.

KUUSENKERKKÄSIIRAPPI


1l kuusenkerkkiä
2l vettä
3dl kookossokeria
Ripaus vaniljajauhetta

Liota kuusenkerkkiä yön yli. Siivilöi kerkät, laita ne kattilaan veden kanssa ja keitä miedolla lämmöllä 1-2 tuntia.


Siivilöi kerkät, ota keitinvesi talteen ja lisää sekaan kookossokeri sekä vanilja. Huomioi, että vedestä osa on ehtinyt haihtua kiehuessa, mutta sitä pitäisi olla vielä ainakin litran verran jäljellä.

Keitä seosta 1-2 tuntia kunnes se muuttuu tahmean siirappimaiseksi. Valmiuden voi testata helposti lusikalla: kun siirappi valuu lusikasta jähmeänä, paksuna nauhana, siirappi on valmista. Jos haluat siirapista juoksevampaa, lyhennä keittoaikaa.


Säilytä lasipurkissa ja käytä luonnollisen makeuttajana sokerin tilalla leivonnaisissa ja ruuanlaitossa. Sopii loistavasti myös esimerkiksi lettujen,  jäätelön, marjojen tai puuron kaveriksi.

Kookossokeri tekee siitä ihanan tummaa ja aromikasta.


Jääkaapissa säilytettynä siirappi säilyy helposti kuukausia.

❤️Sara

Kommentit

Kokeile myös näitä herkkuja!