Proteiinileipä (G, M)

Kun aamupalaksi haluaa syödä leipää, mutta ei juuri hiilihydraattia, edessä on ongelma. Itse pyrin välttämään arkena liikoja hiilareita aamiaisella, sillä ne selkeästi väsyttävät, eivätkä edes pidä nälkää yhtä hyvin kuin proteiini. Leipä on kuitenkin niin toimiva, helppo ja nopea aamiainen, että sitä voi olla vaikea päihittää. 


Avun ongelmaan tuo proteiinileipä! Se on koostumukseltaan ihan kuin tavallista jauholeipää - ei uskoisi ettei siinä ole jauhoja ollenkaan! Ihanan pehmeää, rouheista ja leipämäistä. Mahtava vaihtoehto hiilihydraattipitoisemmille leiville niihin hetkiin, kun haluaa panostaa proteiiniin.



Ravintoarvot ovat kohdillaan, ja vaikka kvinoa tuo siihen myös aavistuksen hiilaria, pääpaino on selkeästi proteiinissa. Siitä vain huoletta jatkamaan aamiaisleivillä!

PROTEIINILEIPÄ


6 kananmunaa
0,5dl proteiinijauhetta (maustamaton)
2dl kvinoahiutaleita
1rkl psylliumia
1tl leivinjauhetta
Ripaus suolaa

Vispaa kananmunien rakenne rikki ja sekoita joukkoon muut ainekset. Kaada seos voideltuun leipävuokaan ja paista 200 asteessa noin 20-30 minuuttia.


Kypsyyden voit testata upottamalla hammastikun leivän keskiosaan. Jos taikinaa ei jää kiinni tikkuun, leipä on kypsä.





Syö suosikkitäytteilläsi. Minä löysin jääkaapista suosikkiani kylmäsavulohta!



Vinkki: tälle leivälle sopivat sekä suolaiset että makeat päällysteet! Kokeile esimerkiksi chia-hillon kanssa. 

❤️Sara

Kommentit

Kokeile myös näitä herkkuja!